Fakturafrågor

Din faktura levereras av Billogram, där en webfaktura ersätter traditionella fakturor.

Via vår nya partner Billogram erbjuds en mer miljövänlig digital faktura, med samma interaktiva funktionalitet som en hemsida. För dig som kund innebär övergången till Billogram en rad fördelar:

  • Se tydligt om/när en betalning är genomförd
  • Kommunicera direkt med kundtjänst på fakturan
  • Minskad risk för felbetalningar
  • Betala vart du än befinner dig, via en rad enkla betalsätt
  • Schemalägg betalningar på samma dag eller på förfallodatum
  • Minskat klimatavtryck

Du kan välja att att få din faktura levererad genom SMS eller e-post. Då får du också möjligheter till smidig betalning av din faktura via en länk. Du har också kommunicera med oss på din faktura, du skickar en fråga och vi svarar direkt i Billogram.

Du kan fortfarande få din faktura på papper. Det är inte alltid fakturan kommer fram  till kunden. Det är kundens ansvar att efterfråga en faktura som inte kommit fram och betalningsskyldigheten ligger hos kunden även om denne inte mottagit en faktura.

Vi samfakturerar Vatten/avlopp och Fjärrvärme åt Tibro Kommun.

 

Frågor och svar

Jag kan inte se min förbrukning på fakturan?
När du är inne på din webfaktura och klickar på Spara fakturan som PDF så får du upp din specifikation.

Varför har ni skickat ut en värdeavi/utbetalningskort?
Du har troligen betalat in fel belopp eller använt fel OCR-nummer. Så klart skall detta justeras och därför får du dina pengar i retur via en värdeavi.

Jag har fått en värdeavi/utbetalningskort. Kan ni sätta över pengarna på mitt konto i stället?
Du kan få beloppet utbetalt till ditt konto i stället för utbetalning via avi. Här kan du läsa mer hur du går tillväga.

Jag vill ha min faktura via SMS, hur gör jag då?
Kontakta oss genom kontaktformuläret , där du lämnar ditt namn och mobilnummer, så får du nästa faktura på önskat sätt.

Jag har e-faktura och har fått ett mail från er med information om att jag fått en faktura - men jag kan inte se fakturan i banken?
Med en e-faktura får du en mailavisering om att fakturan är skapad och är på väg till din bank. Fakturan dyker upp i banken inom 2 dagar från att den skickats.

Jag vill fortsätta ha e-faktura/e-postfaktura
Om du redan har ett digitalt leveranssätt registrerat hos oss, kommer du få din faktura levererad på exakt samma sätt. Vi vill dock uppmärksamma dig på att fakturan kommer att få nytt utseende.

Jag har idag Autogiro, behöver jag anmäla det på nytt?
Ditt autogiromedgivande mot Tibro Energi AB, kommer från och med 2021-11-01 att vara giltigt, men mot Billogram AB. Det bästa av allt är att du inte behöver göra någonting alls, vi kommer flytta medgivandet inför dina kommande fakturor.

Jag har idag pappersfaktura, hur kommer jag att få min faktura med Billogram?
Om du redan har en e-postadress registrerad hos oss kommer du från och med november att få din faktura mailad till denna adress istället för brev. Men öppnas inte denna så får du istället en pappersfaktura skickad. Detta för att minimera risken för att du missar din betalning, men du ska förstås endast betala din faktura en gång.   

Jag får idag min faktura i Kivra
I samband med bytet kommer vi att avveckla Kivra för att ge dig som kund möjlighet att dra nytta av alla smarta funktioner som webbfakturan erbjuder. För att säkra att du fortsatt får en digital leverans av din faktura ber vi dig dubbelkolla att vi har en mailadress till dig. Fakturan kommer sedan direkt till din inkorg och på webfakturan kan du bland annat enkelt betala med det betalsätt som passar dig bäst, registrera dig för autogiro och se ditt fakturaarkiv.


Skall jag vända mig till Billogram med fakturafrågor i fortsättningen?

Billogram är vår nya faktura-och betalpartner och de kommer hjälpa oss med vår autogirohantering och tar över ansvar och befogenheter. Det är dock Tibro Energi AB som är din kontakt vad gäller fakturafrågor.


Kommer jag betala till ett nytt bankgiro?
Ja det kommer vara nytt bankgiro på fakturan.
Följande bankgiro kommer att användas vid OCR/Autogirobetalningar bg 5732-2596
Följande bankgiro kommer att användas vid E-faktura bg 5732-2802

 

 

Du kan kontakta oss

kundtjanst@tibroenergi.se

 

Frågor?

Mejla oss på kundtjanst@tibroenergi.se så svarar vi så snabbt vi kan.