Frågor och svar
ELHANDEL
Om du inte gör ett aktivt val och tecknar ett elhandelsavtal hamnar du automatiskt på ett anvisningsavtal. Om du inte aktivt valt att ingå avtal om elpris anvisar elnätsföretaget dig till en elleverantör och du debiteras ett så kallat anvisat pris. I Tibro kommun är Tibro Energi AB anvisningsleverantör. Ett anvisningsavtal är oftast dyrare än ett tecknat elavtal, därför är det bäst att aktivt välja ett elavtal.
På Mina sidor hittar du ditt aktuella avtal. Du loggar in med kundnummer och lösenord (dina sista 4 siffror i personnumret för den som står för avtalet)
Har du avtal med Tibro Energi AB så skickar vi ut ett nytt avtalsförslag till dig i god tid innan ditt tidigare avtal löper ut.
Det nya avtalsförslaget skickas digitalt eller med post, om du inte fått något avtal ber vi dig i förstahand att titta i din mailkorg innan du ringer in till oss.
Priserna kan röra sig ganska kraftigt i det korta perspektivet, vid stora förändringar i exempelvis vind och nederbörd. Med ett rörligt pris har du fördelen av att kunna följa med ner vid en eventuell prissänkning, även om en del framtida månader kan innebära ett tillfälligt högt pris. För dig med lägre förbrukning, och som känner dig trygg även om priset skulle stiga i vissa månader, är ett rörligt pris en bra rekommendation.
Har du lite högre förbrukning, till exempel om du bor i villa, kan förutsägbarheten i att veta vilket pris du har ge extra trygghet. Fastpris 3 år är billigare än Fastpris 1 år, men att binda upp priset på en kortare tidshorisont kan i dagens höga prisläge vara en god idé.
Förutom att göra en elprisjämförelse är minskad energianvändning det som får störst kortsiktig påverkan på din elräkning – den billigaste kilowattimmen är den som inte förbrukas.
Med en växlande elmarknad kan det vara svårt att förstå hur elpriset styrs. Elpriset är beroende av en rad faktorer såsom hur ditt elhandelsbolag köper el på elbörsen som heter Nord Pool, samt elnätsavgiften som bestäms beroende på hur elen transporteras till ditt hem.
Utöver geografi påverkas ditt elpris även av energiskatt och moms. Elpriser påverkas även av allt från väderförhållanden till tillgången av diverse energikällor. Blåser det mycket kan elen bli billigare, precis som det kan bli dyrare om det är extra torrt och vattnet till vattenkraften inte fylls på. Olika säsonger påverkar också elpriset eftersom man i regel förbrukar mer el under vintern och mindre el under sommaren.
ELNÄT
I 99 procent av fallen går elmätaren till kundens förmån. Om du ändå misstänker att det är fel på elmätaren kan vi skicka den på kontroll till en auktoriserad verkstad. Om elmätaren är felfri får du betala kostnaden för den utförda kontrollen.
- Kontrollera om jordfelsbrytare har löst ut
- Kontrollera och byt ut dina huvudsäkringar på mätartavla eller i mätarskåpet
- Om alla säkringar är hela och felet inte är i din anläggning kontakta oss
Elnät är ledningarna som transporterar elen. Nätbolaget, Tibro Elnät AB, äger elnätet. Nätbolaget äger även din elmätare, underhåller ledningar och ansvarar för att elen levereras till rätt plats. Får du strömavbrott är det till ditt nätbolag du skall vända dig. Nätbolaget kan du inte välja, det styrs av var du bor.
Elhandelsbolaget levererar och säljer elen till dig. Det är hos elhandelsbolaget du kan teckna avtal med. Här kan du välja leverantör.
- Stödet betalas ut till den elanvändare som har elnätsavtal för uttagspunkten vid en bestämd tidpunkt (så kallad brytpunkt). Stödet kommer alltså att gå till det personnummer, samordningsnummer eller organisationsnummer som står på elnätsavtalet vid brytpunkten.
- Brytpunkten är satt till dagen efter Ei har fattat sitt beslut om Svenska kraftnäts ansökan. Datum för brytpunkten är 18/11 -22.
- Stödet omfattar alla som har ett avtal med ett elnätsföretag; hushåll, företag, organisationer och så vidare.
- Försäkringskassan och Svenska kraftnät har fått i uppdrag att förbereda för hur stödet ska betalas ut.
Hur mycket stöd du får räknar du ut så här: 50 öre/kWh x din elförbrukning under oktober 2021- september 2022.
Din elförbrukning hittar du på Mina Sidor
Vill du veta mer om stödet klicka på länken
Länk till Frågor och svar om stödet | Svenska kraftnät (svk.se)
BREDBAND
Med fiber genom vårt öppna stadsnät i Tibro kan du ta del av ett brett utbud av tjänster såsom bredband, TV och telefoni, från flera leverantörer.
Anslut dig, koppla upp dig och välj dina tjänster här på webben.
Som kund har du valmöjligheten att fritt välja mellan de olika leverantörerna som finns med i vårt nät. Alla dessa kan man hitta via länken //www.bosnet.se/serviceguide/
Det finns flera olika skäl till att ansluta sig till fibernätet.
- Att få tillgång till ett snabbt och stabilt bredband innebär att man får tillgång till exempelvis samhällstjänster, TV och underhållning via internet.
- Fastighetens värde ökar. Det anses vara en god investering och allt fler köpare efterfrågar fiberanslutning.
- Styrning av smarta hem. Den tekniska utvecklingen går snabbt framåt och med fiber är du förberedd att klara de nya kraven.
I framtiden kommer digitala tjänster att vara viktiga, både för privata och offentliga aktörer, och då är en snabb uppkoppling via fibernätet den infrastruktur som ger snabbast överföringshastighet och den största tillförlitligheten.
FAKTURA
Du kan enkelt få en digital faktura, som både är smidigare för dig och miljön. Du kan ansöka om e-faktura och få den via din internetbank.
Om du vill ha en e-postfaktura istället är det enklaste att scanna in QR-koden som du hittar på din faktura.
Kontrollera först om beloppet har dragits från ditt konto. Har det inte dragits så kan du kontakta din bank för att få reda på orsaken.
Om du nyligen anmält dig för autogiro kan orsaken vara att anmälan inte har blivit godkänd än. Så länge din faktura är utskriven med en inbetalningsavi måste du betala den.
Har du e-faktura idag så får du mailavisering om din faktura från Billogram. Du som kund får informationen om att fakturan är skapad och att den är på väg till din bank. Fakturan dyker upp i banken inom 2 dagar från att den skickats. Du får också avisering om att fakturan förfaller om du missat att godkänna din betalning. Vi skickar även ut en avisering samma dag som vi tagit emot din betalning. Allt för att du skall få en bra överblick!
Billogram är vår faktura-och betalpartner och de hjälper oss med autogirohantering. Det är dock till Tibro Energi du vänder dig vid fakturafrågor.
När du är inne på din webfaktura och klickar på Spara fakturan som PDF, så får du upp din specifikation.
Om du inte betalar din faktura i tid får du en påminnelse, där det utgår en påminnelseavgift. Om du inte betalar efter påminnelsen, kan du få ett inkassokrav. Inkassokravet kommer från vår samarbetspartner Gothia Inkasso.
Får du ett krav från Gothia Inkasso är det dit du i första hand vänder dig om du har frågor.
Dags att flytta?
Du skall alltid anmäla in-och utflyttning till Tibro Energi AB senast 30 dagar innan flyttlasset går, för att vara säker på att ha el när du flyttar in. Flyttanmälan görs i formuläret nedan.
Frågor?
Mejla oss på kundtjanst@tibroenergi.se så svarar vi så snabbt vi kan.