Konsumenträttigheter
Se de allmänna avtalsvillkoren EL NÄT 2009 Konsument för elnät och El 2009 Konsument för elhandel. Båda villkoren finns på vår hemsida under dokument för Tibro Energi AB och Tibro Elnät AB. Om du känner dig felaktigt behandlad eller har synpunkter på vår hantering.
Har vi gjort fel eller om du undrar över något
Kontakta vår kundtjänst, tel: 0504-440 440, som har till uppgift att hjälpa dig med frågor om oss. Gäller det fakturafrågor så är det bra om du har din faktura tillhands.
Har vi orsakat någon skada i samband med arbete eller strömavbrott. Kontakta vår nätavdelning, tel: 0504-440 440, så kontrollerar vi vad som hänt och åtgärdar det i samråd med er. Vid strömavbrott längre än tolv timmar utgår ersättning enligt gällande normer.
Är ni inte nöjd med svaret från oss så ber vi er om en skriftlig reklamation i aktuellt ärende. Det går bra att maila oss på adressen kundtjanst@tibroenergi.se
Ångerrätt
Du har rätt att som konsument frånträda ditt avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar.
Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då avtalet ingås.
Vill du utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev per post eller e-post). Du kan använda ångerblanketten i länk nedan eller mejla till kundtjanst@tibroenergi.se Tänk på att ange ditt namn, din anläggningsadress, kundnummer eller annan uppgift som härrör till det tecknade avtalet du vill ångra.
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in
ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
Betalning av redan levererad el
Har du bett om att el ska börja levereras redan under ångerfristen, ska du betala ett belopp som står i proportion till vad du mottagit till dess att du meddelade oss din avsikt att frånträda avtalet, jämfört med hela omfattningen av avtalet.
Vill du nyttja din ångerrätt meddelar du oss detta på telefon 0504-440 440 eller skickar in en ångerblankett på e-post till kundtjanst@tibroenergi.se, alternativt via brev till
Tibro Energi AB, Fabriksgatan 10, 543 50 TIBRO
Ångerblankett från konsumentverket:
Uppsägning av avtal
Avtalet får sägas upp av båda parter med en månads varsel, dock tidigast till bindningstidens utgång. Sägs avtalet upp i förtid har Tibro Energi AB rätt till ekonomisk ersättning från kunden enligt särskilda avtalsvillkor. Vid kundens definitiva avflyttning enligt Skatteverkets definition och vid dödsfall uttas ingen lösenavgift.
Jämförelseverktyget Elpriskollen
Du har möjlighet att byta elleverantör. Det är du som elanvändare som ska göra ett aktivt val av elavtal. För att kunna fatta ett välinformerat beslut kan du använda dig av jämförelseverktyget Elpriskollen. Elpriskollen är ett oberoende jämförelseverktyg för avtal om leverans av el och tillhandahålls av Energimarknadsinspektionen. På Elpriskollen kan du enkelt jämföra priser och villkor för olika elavtal.
Byte av elleverantör
Du kan byta elleverantör kostnadsfritt. Bytet ska genomföras inom tre veckor. (9 kap. 11 § ellagen) Säger du upp ett tidsbestämt elavtal med (helt eller delvis) fastpris innan bindnings-uppsägningstiden har löpt ut kan elleverantören ha rätt att debitera dig en avgift för brutet avtal. Avgiften ska vara skälig och får inte överstiga elleverantörens direkta ekonomiska förlust som orsakas av uppsägningen. Avgiften får endast tas ut om det tydligt framgår av avtalsvillkoren att den får tas ut och vad den omfattar. (9 kap. 12 § ellagen)
Opartisk rådgivning i energifrågor finns att få från...
Konsumenternas Energimarknadsbyrå
www.energimarknadsbyran.se
Konsumenternas är en självständig byrå som ger opartisk och kostnadsfri rådgivning i frågor om el, fjärrvärme och gas.
Konsumentverket
www.konsumentverket.se
Statlig myndighet som granskar reklam och avtal.
Denna myndighet har kostnadsfri rådgivning i dessa frågor.
Energi och Klimatrådgivningen
energiochklimatradgivningen.se
Ni kan även kontakta kommunens kostnadsfria energirådgivare
EnergimarknadsInspektionen
www.ei.se
Energimarknadsinspektionen är tillsynsmyndighet över marknaderna frö el, naturgas och fjärrvärme.
Vid eventuell tvist
Allmänna Reklamationsnämnden
www.arn.se
Allmänna reklamationsnämnden är en statlig myndighet som har till uppgift att opartiskt och kostnadsfritt pröva konsumenttvister.
Dags att flytta?
Du skall alltid anmäla in-och utflyttning till Tibro Energi AB senast 30 dagar innan flyttlasset går, för att vara säker på att ha el när du flyttar in. Flyttanmälan görs i formuläret nedan.
Frågor?
Mejla oss på kundtjanst@tibroenergi.se så svarar vi så snabbt vi kan.