Konsumenträtt

Du är här:

Konsumenträttigheter

Har vi gjort fel eller undrar du över något?

Kontakta vår kundtjänst som har till uppgift att hjälpa dig och åtgärda det i samråd med er. Gäller det fakturafrågor så är det bra om du har din faktura tillhands.


Vid strömavbrott längre än tolv timmar utgår ersättning enligt gällande normer. Mer info under avbrottsersättning.


Är ni inte nöjd med svaret från oss så ber vi er om en skriftlig reklamation i aktuellt ärende. Kontakta oss med uppgifterna här intill.


Ångerrätt

Du har rätt att som konsument frånträda ditt avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då avtalet ingås.


Vill du nyttja din ångerrätt meddelar du oss detta på telefon 0504-440 440 eller skickar in en ångerblankett på e-post till kundtjanst@tibroenergi.se, alternativt via brev till
Tibro Energi AB, Fabriksgatan 10, 543 50 Tibro.


Tänk på att ange ditt namn, din anläggningsadress, kundnummer eller annan uppgift som härrör till det tecknade avtalet du vill ångra.


För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Betalning av redan levererad el

Har du bett om att el ska börja levereras redan under ångerfristen, ska du betala ett belopp som står i proportion till vad du mottagit till dess att du meddelade oss din avsikt att frånträda avtalet, jämfört med hela omfattningen av avtalet.


Uppsägning av elavtal

Avtalet får sägas upp av båda parter med en månads varsel, dock tidigast till bindningstidens utgång. Sägs avtalet upp i förtid har Tibro Energi AB rätt till ekonomisk ersättning från kunden enligt särskilda avtalsvillkor. Vid kundens definitiva avflyttning enligt Skatteverkets definition och vid dödsfall uttas ingen lösenavgift.


Jämförelseverktyget elpriskollen

Du har möjlighet att byta elleverantör. Det är du som elanvändare som ska göra ett aktivt val av elavtal. För att kunna fatta ett välinformerat beslut kan du använda dig av jämförelseverktyget  Elpriskollen. Elpriskollen är ett oberoende jämförelseverktyg för avtal om leverans av el och tillhandahålls av Energimarknadsinspektionen. På Elpriskollen kan du enkelt jämföra priser och villkor för olika elavtal.


Byte av elleverantör

Du kan byta elleverantör kostnadsfritt. Bytet ska genomföras inom tre veckor (9 kap. 11 § ellagen). Säger du upp ett tidsbestämt elavtal med (helt eller delvis) fast pris innan bindnings-uppsägningstiden har löpt ut kan elleverantören ha rätt att debitera dig en avgift för brutet avtal. Avgiften ska vara skälig och får inte överstiga elleverantörens direkta ekonomiska förlust som orsakas av uppsägningen. Avgiften får endast tas ut om det tydligt framgår av avtalsvillkoren att den får tas ut och vad den omfattar (9 kap. 12 § ellagen).

Telefon och E-post

Öppettider

Måndag - Torsdag: 08:00 - 15:00

Lunchstängt: 12:00 - 13:00

Fredag: 08:00 - 12:00

Opartisk rådgivning i energifrågor

Konsumenternas Energimarknadsbyrå 
www.energimarknadsbyran.se

Konsumenternas är en självständig byrå som ger opartisk och kostnadsfri rådgivning i frågor om el, fjärrvärme och gas.

 

Konsumentverket 
www.konsumentverket.se

Statlig myndighet som granskar reklam och avtal.
Denna myndighet har kostnadsfri rådgivning i dessa frågor.

 

Energi och Klimatrådgivningen
energiochklimatradgivningen.se

Ni kan även kontakta kommunens kostnadsfria 
energirådgivare

 

EnergimarknadsInspektionen 
www.ei.se

Energimarknadsinspektionen är tillsynsmyndighet över marknaderna frö el, naturgas och fjärrvärme.

Vid eventuell tvist

Allmänna Reklamationsnämnden 
www.arn.se

Allmänna reklamationsnämnden är en statlig myndighet som har till uppgift att opartiskt och kostnadsfritt pröva konsumenttvister.